Als ondernemer wil je je om van alles druk maken, maar niet om je IT. Je bedrijf moet draaien en IT moet je daarbij helpen en je vooral niet in de weg zitten. Toch heb je nu en dan te maken met plotselinge noodsituaties of lange wachttijden. Pim Drupsteen, Business Development Manager, weet dat het ook anders kan dankzij proactieve IT-support op afstand.
Nachtmerrie
Je hebt een IT-probleem: je harde schijf zit vol, één van je PC’s is geïnfecteerd met een virus of je kunt niet bij je G:-schijf, om maar een paar voorbeelden te noemen. Je belt je IT-partner en belandt in een ellenlange wachtrij. Met irritant wachtrijmuziekje. Ondertussen ben jij je dus druk aan het maken om zaken waar je je niet druk om zou moeten maken. In het ergste geval ligt zelfs je hele bedrijf stil tot er iemand langs is geweest om je probleem te verhelpen. De nachtmerrie van elke ondernemer. Kan dat nou niet anders?
Proactieve IT-support op afstand
Ja, dat kan anders. Toen Herke Dekker ruim 20 jaar geleden treeICT oprichtte was hij één van de eersten die zijn klanten op afstand kon bedienen. Elke keer in je auto stappen om naar een klant te rijden, vond hij inefficiënt. Voor iedereen. Dat was zijn visie toen en dat is zijn visie nog steeds. Wij willen klanten echt op afstand kunnen helpen. En niet alleen reactief, maar vooral ook proactief.
Al in de auto voordat je weet dat je een probleem hebt
Daarom werken wij met monitoringsoftware. In ons Netwerk Operations Center hangen grote schermen aan de muur en daarop zien we wat er bij onze klanten gebeurt op hun netwerkapparatuur, werkplekken en servers. Gaat er een harde schijf stuk, loopt een netwerkschijf vol of is er een virus, dan zien wij dat meteen en gaan we er al mee aan de slag vaak nog voor de klant in de gaten heeft dat er iets aan de hand is. Grote kans dus dat als jij belt om te zeggen dat je G:-schijf vol zit, wij kunnen zeggen dat we al data hebben opgeruimd en je schuifruimte hebben opgehoogd. En als wij een melding krijgen dat een van je serverschijven kapot dreigt te gaan, dan kunnen we je voordat dat gebeurt al een nieuwe schijf aanbieden. Dan stappen we in de auto. Want ja, om een schijf te vervangen, moet er nog steeds iemand op pad. Maar die heeft dan wel direct de juiste onderdelen bij zich en is volledig op de hoogte wat er aan de hand is.
Betalen terwijl er niets gebeurt
Dat is waarom wij alleen met supportcontracten werken. Uurtje factuurtje of strippenkaarten daar doen wij niet aan; als er dan iets gebeurt, zijn daar direct kosten aan verbonden. Ja Pim, denk je nu misschien, maar bij jullie betaal je ook als er niets gebeurt. Klopt. Bij ons betaal je voor het meedenken en het constante monitoren. Als wij bijvoorbeeld verwachten dat over vijf maanden je serverschijven vol zitten, gaan we nu al met je in gesprek. Zo kun je het uitbreiden van je ruimte rustig inplannen en draait je business gewoon door. Zien we dat je vaak aangevallen wordt door virussen, dan moeten we misschien iets in je beveiliging aanpassen. Zo letten we steeds op of er vóór een calamiteit zich voordoet al actie kan worden ondernomen. In alle rust.